Aanmelden

Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt om een aanmelding te doen

Verwijzing

Om je dochter/zoon aan te melden is een verwijzing of een indicatie nodig van de gemeente. Je kunt een verwijzing voor de LibraZ module (bij Praktijk Rigtering of Prolis) krijgen via de huisarts, jeugdarts of de kinderarts, of via het sociale wijkteam van je gemeente. Indien je voor een vergoeding in aanmerking wilt komen dan zal de gemeente geïnformeerd worden over je zorgvraag.

LibraZ heeft onder de jeugdwet een contract met de gemeente voor kinderen en jongeren tot 18 jaar. Je hoeft als jeugdige geen eigen bijdrage te betalen en er komen hier geen andere kosten bij kijken.

Wachttijd

Wachttijden in de zorg zijn altijd vervelend. Wij doen er alles aan om deze wachttijden zo kort mogelijk te houden. In veel gevallen lukt dat, soms zijn de wachttijden helaas langer dan we graag zouden willen. 

Vanuit onze kernwaarden willen we flexibel en bereikbaar zijn. Op het moment dat u contact met ons opneemt telefonisch of via een e-mail, zullen wij altijd op korte termijn met u contact opnemen en plannen we samen een eerste gesprek. Wij streven ernaar binnen 4 weken een eerste gesprek met u te hebben. In dit gesprek kijken we met elkaar naar de startdatum van behandeling. 

Regio Centraal Gelderland

  • Arnhem (Arnhem, Schaarsbergen, Elden)
  • Doesburg (Doesburg)
  • Duiven (Duiven, Groessen, Loo)
  • Lingewaard (Huissen, Het Zand, Angeren, Bemmel, Doornenburg, Gendt, Haalderen,Loo (deels), Ressen)
  • Overbetuwe (Andelst, Driel, Elst, Hemmen, Herveld, Heteren, Homoet, Oosterhout, Randwijk, Slijk-Ewijk, Valburg, Zetten).
  • Renkum (Renkum, Doorwerth, Heelsum, Heveadorp, Oosterbeek, Wolfheze)
  • Wageningen ( Wageningen)
  • Westervoort (Westervoort)
  • Zevenaar (Zevenaar, Aerdt, Angerlo, Babberich, Giesbeek, Herwen, Lathum, Lobith, Ooy, Pannerden, Oud-Zevenaar, Spijk, Tolkamer, Tuindorp).

Telefonische aanmelding

De aanmelding kun je (uitsluitend) telefonisch doen tussen 09:00 en 16:00 uur. Wij zijn bereikbaar op nummer 026-323 49 47. Onze praktijkondersteuner stelt een aantal vragen en zal je informeren over de huidige wachttijd. Mochten we telefonisch in gesprek zijn, spreek dan gerust de voicemail in. Wij bellen je dan z.s.m. terug.

Een aantal vragen die we je stellen:

  • Wat zijn je contactgegevens en BSN nummer;
  • Wat is de hulpvraag? (de reden van aanmelding);
  • Leeft u als (gezaghebbende) ouders samen?;
  • Gaat u als (gezaghebbende) ouders beiden akkoord met de aanmelding?

Indien er sprake is van een scheiding, dan dient er een akkoordverklaring te worden getekend door de ouder met gezag als deze niet mee komt naar het startgesprek.

Na de aanmelding sturen we per e-mail een inschrijfformulier. Dit formulier dien je met de verwijsbrief of beschikking naar ons te sturen.

Inschattingsgesprek

Na ontvangst van het inschrijfformulier en de verwijsbrief (en, indien van toepassing, de akkoordverklaring) wordt de aanmelding besproken in ons aanmeldoverleg. Indien wij twijfelen of je met je hulpvraag bij ons aan het juiste adres bent, nodigen wij je uit voor een inschattingsgesprek. Dit vindt binnen enkele weken plaats. Als we van mening zijn dat je bij een andere praktijk/instelling beter geholpen kunt worden dan zorgen wij voor een terugkoppeling hierover met de verwijzer. Als we je bij LibraZ kunnen behandelen dan maken we aan het einde van het gesprek een afspraak voor een uitgebreid startgesprek.

We vinden het belangrijk dat beide ouders/verzorgers aanwezig zijn bij het inschattingsgesprek. Indien je zoon of dochter ouder dan 12 jaar is, dan wordt hij/zij ook uitgenodigd. Wij beoordelen ook bij welke behandelaar je aanmelding het beste past. Dit kan zowel op onze locatie in Arnhem-Noord als in -Zuid zijn. Indien je specifieke wensen hebt, dan proberen wij daar zoveel mogelijk rekening mee te houden. De uitnodiging voor het inschattingsgesprek ontvang je per e-mail.

Startgesprek

Indien we vanuit het aanmeldoverleg of inschattingsgesprek de inschatting hebben gemaakt dat je met je hulpvraag bij ons op de goede plek bent word je uitgenodigd voor een startgesprek. In principe nodigen we jullie als gezin uit voor het startgesprek.
Als er een inschattingsgesprek plaatsgevonden heeft, dan vindt dit startgesprek, afhankelijk van de wachttijd, enkele weken na het inschattingsgesprek plaats. In principe zal dit met dezelfde behandelaar zijn, tenzij er duidelijk besproken is dat je hulpvraag beter door een andere behandelaar van Rigtering behandeld kan worden.

In dit gesprek van ongeveer een tot anderhalf uur brengen we samen in kaart hoe en waarmee we kunnen helpen. We sluiten het gesprek af met afspraken over onze manier van behandelen die vermeld staan in de behandelovereenkomst, waarin bijvoorbeeld afspraken staan over privacy, vergoedingen, het vervolg van het traject en afmelden van een behandelafspraak.

Onderzoeksfase

Het kan zijn dat we eerst een aantal gesprekken plannen om meer duidelijkheid te krijgen over de hulpvraag of het precieze probleem.

Tijdens de onderzoeksfase gaan we uitgebreider in op de hulpvraag en de zorgen die jullie hieromtrent hebben. We willen meer inzicht krijgen in je functioneren. Welke problemen spelen er? Hoe gaat het op school? Wat hebben jullie tot nu toe al geprobeerd? Ook bespreken we de ontwikkeling van je kind van jongs af aan. Vanuit onze behandelvisie gaan wij ervan uit dat ouders een belangrijke, actieve rol spelen in de ontwikkeling van hun kind en in het begeleiden bij en veranderen van problematiek. Om deze reden zullen we ook vragen stellen over de interactie tussen ouders en kind en bijvoorbeeld vragen naar de geschiedenis van ouders. Hiernaast zullen er ook vragen aan de orde komen over welke dingen er goed gaan en wie welke kwaliteiten heeft. Dit is een kleine greep uit de vragen die gesteld zullen gaan worden. Het startgesprek ronden we af met een concrete formulering van de hulpvraag en een voorstel tot behandeling/diagnostiek. Dit leggen we vast in een behandelingsovereenkomst (waarin onder meer afspraken staan over het behandeltraject, maar ook over facturatie, privacy en wettelijke regelgeving) en een behandelplan. Zo is het voor iedereen duidelijk wat er gaat gebeuren en welke afspraken we gemaakt hebben.

Als er al andere hulpverleners betrokken zijn bij het gezin, worden zij, als dit helpend is en na toestemming van ouders en kind, meegenomen bij het in beeld brengen van de hulpvraag. Om de samenwerking met andere hulpverleners goed vorm te geven, zijn we aangesloten bij multisignaal .

Na 1 tot 3 gesprekken volgt een voorstel voor onderzoek of behandeling. Als het kind en ouders akkoord gaan met dit voorstel dan stellen we een behandelplan op, waarin ook wordt afgesproken wie welke taken op zich neemt (casusregie). Het behandelplan wordt na toestemming van kind en ouders besproken met wijkteam/consulent. Hierna kan een vervolgafspraak op korte termijn plaatsvinden. Deze afspraak vindt in principe plaats met dezelfde hulpverlener die het startgesprek heeft gevoerd. Als het nodig is komt er een andere hulpverlener bij die bijvoorbeeld met ouders gaat praten of  thuis zal komen voor ondersteuning. Het is ook mogelijk dat kind en ouders na dit startgesprek zelf weer verder kunnen of dat wij doorverwijzen.